Nyt projekt: Bedre brugeroplevelser i haller og sale

Nyt projekt: Bedre brugeroplevelser i haller og sale

Det skal være slut med omklædningsrum fyldt med glemt tøj, affald og flasker, sand på banen eller harpiks på håndtag og bænke i Silkeborg Kommunes haller og sale. For de kommende år stiller Silkeborg skarpt på den gode brugeroplevelse.

Et af de praktiske løsninger, som er blevet installeret i Kragelundhallen; en informationstavle, hvor fritidsbrugere hurtigt og nemt kan orientere sig  

Brugeroplevelsen i vores haller og sale er i centrum de kommende år. Og i det arbejde går en stor inddragelsesproces med de lokale interessenter forud for løsningerne, der i første omgang netop er udrullet ud i Kragelundhallen. 

– Vores mantra for arbejdet med vores haller og sale er, at vi sammen skal skabe de gode rammer for trivsel og udvikling. Det er altså et fælles projekt, hvor kommunen har været tovholdere, men hvor de lokale foreninger samt bestyrelser, skoler og SFO’er har været en stor del af processen. Og de skal fremadrettet give projektet liv, forklarer Mette Viborg, projektleder i Ejendomme hos Silkeborg Kommune.

Det lokale engagement omkring Kragelundhallen har været stort og mange grupper af fritidsbrugere har haft lyst til at være en del af den dialog, der er gået forud for justeringerne i Kragelundhallen.

– Vi har glædet os til at få hallen i 20 år, så den har været længe ventet. Men vi skulle også lære at bruge de nye faciliteter – og vi oplevede, at det var nødvendigt med nogle små fysiske ændringer, som kunne hjælpe os med at passe endnu bedre på den nye hal. Derfor var timingen perfekt, og vi ville meget gerne tage del i arbejdet med at skabe bedre brugeroplevelser, fortæller Erling Glud Nielsen, formand for FK 73.

Vi gør det nemt at handle rigtigt

Projektet har udmøntet sig i en række konkrete løsninger, som de enkelte haller og sale – afhængig af deres individuelle behov – kan benytte sig af.

Det drejer sig blandt andet om særlige beholdere til glemt tøj og affald, men også rengøringsgrej til selve hallen eller salen samt en stor informationstavle, som kan bruges af både bestyrelser og af fritidsbrugere.

– Vi vil gerne gøre det nemt, at gøre det rigtige. Og det er de fysiske ændringer et udtryk for. Men også kommunikationen mellem brugere, foreninger, skole, SFO og kommunen skal have gode vilkår. Og det skal fx informationstavlerne, vores nye, digitale fritidsportal og serviceportal blandt andet hjælpe med at sikre, fortæller Alf Christensen, idrætsinspektør hos Kultur og Borgerservice i Silkeborg Kommune.

Arbejdet med at sikrer den gode brugeroplevelse i kommunens haller og sale tager udgangspunkt i Silkeborg Kommunes vision om at være et dynamisk fællesskab med unikke udfoldelsesmuligheder.

– Vores vision har været afsættet for arbejdet med fritidsbrugernes oplevelse. Vi vil skabe rum for gode oplevelser med hinanden, og det synes jeg, at projektet her er med til at give liv, siger Johan Brødsgaard, udvalgsformand i Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget i Silkeborg Kommune.

Fakta

  • Konceptet udrulles i første omgang som et forsøg i Kragelund, Virklund og Balle i løbet af 2018
  • I 2019 starter arbejdet i yderligere fire haller, hvis resultaterne fra de første tre haller ser gode ud
  • Udrulningen af konceptet løber over seks år, da arbejdet foretages samtidig med andre planlagte renoveringsopgaver, så brugerne får den mest helstøbte oplevelse
  • Løsningerne er blevet til på baggrund af en række analyser, interviews, spørgeskemaundersøgelser og workshops med en bred vifte af interessenter
  • Følg projektet på godbrugeroplevelse.silkeborg.dk

Yderligere information

Johan Brødsgaard, udvalgsformand i Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget i Silkeborg Kommune: 50 16 67 62

Mette Viborg, projektleder i Ejendomme i Silkeborg Kommune: 29 48 11 39

Se den originale nyhed fra Silkeborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen