Nye gågader skal styrke Silkeborg som attraktiv handelsby

Gadeteater, vinfestival, torvehandel, jazz og et stort udvalg af butikker. Silkeborg er og skal fortsat være en levende handelsby, der tiltrækker events, investeringer og handlende. Derfor investerer Kommunen 32 mio. i at udvikle og forny byens gågader – og lige nu efterlyses kompetente rådgivere til at gribe opgaven.

I 2017 indviede Silkeborg sit nye Torv inspireret af Asger Jorn, i sommer åbnede et nyt kreativt byrum på Bindslevs Plads, som binder byens mange kultur- og uddannelsessteder sammen, og for nylig skød kommunen en arkitektkonkurrence i gang for de attraktive og bynære arealer ved Søfronten og Havnen. Nu er turen kommet til byens gågader.

Kommunen inviterer derfor arkitekter, ingeniører med flere til at byde ind på opgaven med at tegne og udvikle de to meget centrale handelsgader, Vestergade og Søndergade, samt pladsen, Søndertorv. Gaderne skal have deres egen identitet, og de skal indbyde til ophold, leg og oplevelser, så børnefamilier, unge og ældre får lyst til at slå sig ned og bruge byrummet – alle døgnets timer.

Tæt samarbejde med erhvervsliv og midtbyboere
Forud for det projekt, som rådgiverne nu skal udarbejde, har Silkeborg Kommune gennemført en forundersøgelse, hvor der er indhentet idéer og input fra borgere, erhvervsdrivende, bygningsejere, foreninger med flere.

Opgaven omfatter både skitsering, projektering og tilsyn med anlægget. Den forventes at forløbe frem til medio 2022.

Læse mere om udbuddet af totalrådgiveropgaven for Gågadeprojektet i Silkeborg her

Yderligere information:

Birgit Holst, Projektleder og landskabsarkitekt, Plan og Byg, Silkeborg Kommune