Lærere giver psykologisk ilt til elever

Lærerne i Silkeborg Kommune arbejder ud fra et fælles mindset for inklusion. Det betyder, at de kender til elevernes psykologiske grundbehov og giver dem ilt, så livskvaliteten vokser. Fire film lavet i samarbejde med Aarhus Universitet viser hvordan.

Ligesom vi mennesker har behov for fysisk ilt for at leve, har vi også behov for psykologisk ilt. Det gælder også eleverne i Silkeborg Kommunes folkeskoler.

Hvordan eleverne får den psykologiske ilt er grundlaget for det pædagogiske arbejde.

At være den man er. At kunne se mening. At høre til. At mestre opgaver. Det er de fire psykologiske grundbehov, som skaber livskvalitet for mennesket.

Lærerne ilter eller nære de fire grundbehov hos eleverne for at skabe bedre trivsel. Og hvis nogen mangler næring eller har ubalance i de fire grundbehov, kan lærerne reagere og få rettet op på det.

Viser hvordan

Takket være fire film er det muligt at se og få større kendskab til, hvordan det foregår i praksis. På Sorring Skole kan du følge to læreres undervisning og høre, hvordan de har iltet eleverne psykologisk.

På Buskelundskolen kan du se og få forklaret, hvordan det foregår, når lærerne udvikler eleverne i samtale om de fire behov.

Du finder videoerne her.

Udviklet på Aarhus Universitet

Filmene er blevet til i et samarbejde mellem Silkeborg Kommune og Aarhus Universitet med støtte fra undervisningsministeriet.
Det er Jan Tønnesvang, professor på Psykologisk Institut fra Aarhus Universitet, som har udviklet de modeller, lærerne bruger til at ilte elevernes psykologiske behov.

Kontakt

Poul Skaarup Jensen, ledende psykolog i PPR, tlf. 28 25 16 30, poulskaarup.jensen@silkeborg.dk