Coronavirus: Status på smittespredning og indsatser mandag

Coronastatus mandag 28. september 2020

Smittestatus
Siden i fredags er 12 nye smittede med coronavirus i Silkeborg Kommune. De seneste syv dage er 33 nye smittede, og målt pr. 100.000 indbyggere ligger Silkeborg Kommune på 35 nye smittetilfælde den seneste uge. Silkeborg er fortsat over bekymringsgrænsen på 20, som sundhedsmyndighederne holder særligt øje med. Krisestaben i Silkeborg Kommune følger udviklingen meget tæt.

Smitte i hele kommunen og alle aldersgrupper

Data fra Styrelsen for Patientsikkerhed viser, at de nye smittede bor spredt rundt i hele kommunen og dækker alle aldersgrupper fra 10-60 år. Der er en tendens til, at flere unge smittes.

Nye nationale indsatser for at bryde smittekæder er skærpet og forlænget

På grund af den stigende smitte i Danmark har myndighederne besluttet både at skærpe og at forlænge de nye indsatser, som statsministeren præsenterede 18. september 2020 for at bryde smittekæderne. Restriktionerne gælder nu foreløbigt til 18. oktober 2020. Forsamlingsforbuddet er sænket til 50 personer, og gælder nu også private arrangementer uden for hjemmet. Det er fortsat muligt at holde kulturarrangementer, forestillinger og lignende med op til 500 personer, hvor publikum hovedsageligt sidder ned med retning mod en scene eller lignende. Cafeer, restauranter og barer skal lukke kl. 22, og gæster og ansatte skal bære mundbind, når de ikke sidder ned. Alle arbejdspladser – offentlige og private – opfordres til at lade medarbejderne arbejde hjemmefra så vidt, det er muligt. Ved brug af offentlig transport opfordres man til at rejse uden for myldretiden. Kravene til brug af værnemidler på sygehuse, plejehjem og ved egen læge skærpes. Generelt opfordres alle til at holde afstand, undgå håndtryk og begrænse fysisk kontakt og social omgang – og at bruge den sunde fornuft, så smittekæderne bliver brudt.

Malmhøj Plejecenter i Vinderslev opfordrer til besøg udenfor

Silkeborg Kommune har fået meddelelse om, at en medarbejder er testet positiv for smitte med coronavirus. Medarbejderen har været i aftenvagt på Malmhøj Plejecenter, der er et plejecenter for sindslidende. Ud fra et forsigtighedshensyn er det besluttet, at alle medarbejdere og beboere skal testes, at der opfordres til besøg udenfor og til at bære mundbind. Besøgene kan få udleveret mundbind. Medarbejdere anvender indtil videre værnemidler for at undgå smittespredning, og der er ekstra rengøring. Pårørende, beboere og medarbejdere er informeret.

Gratis influenza-vaccination til sundheds- og plejepersonale

I år får social- og sundhedsassistenter, sygeplejersker, læger og andet sundheds- og plejepersonale, der har tæt kontakt til personer i særlig risiko, også tilbud om en gratis vaccination mod influenza. Det skyldes den nuværende situation med COVID-19. Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Bliv testet for coronavirus

Det permanente testcenter på Søholt er åbent alle dage 9-17. Bestil tid på www.coronaprover.dk. Det er gratis at blive testet og svaret kan ses på sundhed.dk indenfor 72 timer. Se løbende ændringer i teststeder og åbningstider på Region Midtjyllands hjemmeside.

Har du ikke mulighed for at isolere dig?

Er du testet positiv smittet med coronavirus, og har du ikke mulighed for at isolere dig i dit eget hjem, har kommunen en isolationsbolig, du kan blive tilbudt. Se vilkår og kontaktinformationer på Silkeborg Kommunes hjemmeside: Klik på ”Information om coronavirus”.

Smitteapp: Download og brug smitteappen SmitteStop

Alle borgere opfordres til at bruge appen Smitte|stop, så smittekæder kan bremses fx efter færden i offentlig transport eller på barer, restauranter mv, hvor man mødes med personer, man ikke kender. I appen kan man nemt give besked til de personer, som man har været tæt på, hvis man bliver testet positiv for smitte med coronavirus.

Hold fast, Silkeborg

Smittekæderne bliver brudt, når vi holder afstand, vasker hænder, spritter af – og isolerer os, hvis vi har symptomer på smitte.