Årets lokalområde er Kragelund-Frederiksdal

En købmandsbutik drevet af lokale og frivillige kræfter og en fælles indsats for at få vuggestuepladser og en hal til byen er nogle af årsagerne til, at Kragelund i år løber med prisen som årets lokalområde i Silkeborg Kommune.

Prisen blev overrakt fredag d. 4. oktober til et arrangement i Kragelund Forsamlingshus, hvor borgmester Steen Vindum overraskede de lokale ildsjæle med en glædelig nyhed. Prisen blev modtaget af Ejner Rahbek, formand for Frederiksdal-Kragelund lokalråd.

– Vi har i år fået syv inspirerende indstillinger til årets lokalområde. Der er tale om syv stærke fællesskaber, som har gjort en stor forskel for deres lokalområde Det var en svær beslutning, men valget faldt i sidste ende på Kragelund-Frederiksdal, som bl.a. får prisen, fordi de med stort engagement og sammenhold er lykkedes med at bevare og skabe nye muligheder, der er helt afgørende for fællesskabet i et lokalområde, siger Steen Vindum, borgmester i Silkeborg Kommune.

Prisen som Årets Lokalområde uddeles til et lokalområde, en bydel eller en by i kommunen, som i det foregående år har gjort en ekstraordinær indsats for at styrke livet i lokalområdet. Det betyder blandt andet, at indsatsen har styrket sammenholdet i lokalsamfundet, den har været nytænkende, der er blevet set på muligheder frem for begrænsninger, har bidraget til vækst i lokalområdet og har været præget af dynamik og fællesskabsfølelse.

Kampgejst og fællesskab ud over det sædvanlige

For få år siden lukkede den lokale købmand i Kragelund. Det kom som et chok for mange i området.

– Der blev ret hurtigt etableret en gruppe, der ville sørge for at få en ny købmand til byen. Vi skulle på et par måneder skaffe to mio. kr. – og vi er kun 800 indbyggere i Kragelund. Men det lykkedes!, fortæller Janne Lillelund Ahler, lærer og bestyrelsesmedlem i Kragelund Invest ApS.

Det var dog ikke kun den økonomiske del, der voldte udfordringer. De gamle købmandslokaler, som indbyggerne sammen havde købt, viste sig at trænge til en særdeles kærlig hånd. Igen stimlede byen sammen og tog fat med malerspande, boremaskiner og rengøringskoste.

– Alle bidrog med det, de kunne og det gav en helt fantastisk fællesskabsfølelse. Jeg tror, det betyder rigtig meget for et lokalsamfund at have en købmand. Det giver et naturligt samlingspunkt, hvor man lige mødes, snakker med naboen og hører, hvad der sker, fortæller Janne Lillelund Ahler.

Udover købmandsbutikken, der i dag bliver drevet med stor hjælp fra frivillige kræfter, har området også gjort en særlig indsats for at få vuggestuepladser og en ny hal.

Prisen skal gå til landsbytorv

Med prisen som årets lokalområde følger en pris på 40.000 kr. Kragelund-Frederiksdal ønsker at bruge pengene til at udvikle et nyt landsbytorv i Kragelund i forbindelse med et kommende byggeri af 10 nye familieboliger.

Dommerkomitéen består af Steen Vindum og de to viceborgmestre Søren Kristensen og Johan Brødsgaard.
Sidste år gik prisen til Gødvad lokalområde.

Fakta om Kragelund-Frederiksdal:

• Kragelund har et udendørs svømmebad.
  • I 2018 blev der etableret to hjertestier (vandreruter) ved Frederiksdal-Kragelund.
  • Kragelund tilbyder venligkørsel, hvor du kan sætte dig på en blå bænk, som viser, at du gerne vil have et lift til Silkeborg.
  • Du kan gå til e-sport i Kragelund.
  • Nytilflyttere får et en velkomstpakke med orientering om området og gode tilbud fra lokale virksomheder.
  • Rock på Økogården er Kragelunds helt egen musikfestival, som samler en stor de af lokalområdet.
  • Kragelund får besøg af mange turister, fordi flere og flere er begyndt at vandre på Hærvejen
  • Du har siden 1897 kunnet opleve amatørteater i Kragelund/Frederiksdal området.
  • Hvert år holder lokalområdet Børnenes dag med aktiviteter og hygge for børn.
  • Kragelund Bryghus holder fredagsbar, hvor du kan møde naboer og andre lokale folk.
  • Forsamlingshuset er særdeles aktivt og byder ofte indenfor til både foredrag og fællesmiddage.