300 mountainbikere til DM i Silkeborg

I ruten indgår Nordskovsporet, der er kåret som et af landet bedste. Det er bygget af frivillige og bliver indviet af borgmester Steen Vindum under DM søndag 19. juni

For ikke så længe siden var det et af Danmarks mest mudrede spor. Nu er det et af de allerbedste.

Bag succesen står hundredvis af frivillige sporbyggere, som har lagt arbejdskraft i at renovere Nordskovsporet, og Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug lægger op til fest, når der søndag er DM i Mountainbike, XCO, i Silkeborg.

Dagbladet Politiken har for nylig udpeget området, som et af de 10 bedste mountainbikespor i hele landet, og sporbyggerne forventer omkring 50.000 brugere hvert år:

”Mountainbikesporten er nærmest eksploderet, men der er stadig 10 gange flere kilometer ridesti end mountainbikespor. Det vil vi gerne gøre noget ved, for Silkeborg har potentialet til at blive en international mountainbike-destination, og med stier og spor er der fælles rammer for forskellige grupper, der bruger skoven på samme tid”, siger formanden for Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug Erik Skovgaard Knudsen.

Nordskovsporet bliver indviet af borgmester Steen Vindum, når Silkeborg Mountainbike Klub søndag er vært for DM i Mountainbike, XCO, med omkring 300 deltagere:

”Silkeborg er jo det oplagte center for sport i det fri. Vores smukke natur tiltrækker mange, og vi arbejder på nye faciliteter for mountainbikere og andre for at styrke outdoor-turismen yderligere. En hel masse frivillige sporbyggere hjælper til, og de gør det så godt, at det spor vi indvier på søndag, allerede er kåret som et af landets allerbedste”, siger borgmester Steen Vindum.

Sporbyggeriet bliver gennemført i samarbejde med Naturstyrelsen. Silkeborg Kommune og sporbyggerlauget er også med i partnerskabet På mountainbike i Søhøjlandet sammen med blandt andre Naturstyrelsen, Skanderborg Kommune, Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet og DGI.

Over 1200 er med i sporbyggernes Facebookgruppe – og dermed også i lauget. Op mod 350 lægger på skift arbejdskraft til på lauget´s spordage. Næste projekt er Vesterskoven, og her går arbejdet i gang efter sommerferien.

DM i Mountainbike, XCO, begynder klokken 8.30 søndag 19. juni ved VIA Silkeborg, Nattergalevej 1, 8600 Silkeborg. Borgmester Steen Vindum indvier Nordskovsporet klokken 15.15 og skyder derefter U19 drenge og Herre A løbet i gang.

Yderligere oplysninger:
Borgmester Steen Vindum, tlf. 26 29 37 32
Formand for Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug Erik Skovgaard Knudsen, tlf. 41 85 97 93
Formand for Silkeborg Mountainbike Klub Frank Qvortrup, tlf. 51 50 79 21