Virksomheder i hele Silkeborg Kommune slår i denne uge dørene op og introducerer elever fra skolernes overbygning til en faglært fremtid
Virksomhederne mangler faglært arbejdskraft og eleverne i skolernes udskolingsklasser mangler viden om jobmulighederne med en erhvervsuddannelse. Under overskriften ”Kloge Hænder”, slår 30 håndværks-, produktions- og industrivirksomheder i Silkeborg Kommune derfor dørene op i hele uge 40 og byder 1100 elever indenfor til en introduktion til håndværksfagene.
Eleverne møder her faglærte rollemodeller, hører om deres arbejde og ser fagene udført i praksis. Forud for besøgene arbejder de med virksomhedsrelevante opgaver hjemme på skolerne. De oplever dermed på nært hold, hvilke spændende muligheder brancherne på sigt kan tilbyde dem.
”Kloge Hænder” finder sted i et samarbejde mellem Silkeborg Kommunes Skoleafdeling og Tektanken, der er et landsdækkende netværk mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner, som faciliteres af Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro.
Øjenåbner for en faglært fremtid
”Som en erhvervsvenlig kommune skal vi sikre fødekæden og medvirke til, at de lokale virksomheder kan rekruttere den nødvendige og faglærte arbejdskraft, så det kan blive ved med at være attraktivt at drive virksomhed i Silkeborg. Vi skal samtidig sikre, at der hele tiden er tætte bånd mellem uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne, så vi får de bedst mulige betingelser til at skabe vækst og udvikling. ”Kloge Hænder” sætter fokus på de mange muligheder, der findes i en faglært fremtid, og derfor er det et vigtigt initiativ for både skoler og erhvervslivet, som vi naturligvis gerne støtter op om,” siger borgmester, Steen Vindum.
For Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, er ”Kloge Hænder” et vigtigt bidrag til, at få flere elever til at søge mod erhvervsskolerne:
”Tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at hvis optaget til erhvervsskolerne ikke ændres, kan vi som samfund mangle op imod 70.000 personer med en erhvervsrettet uddannelse i 2025. Med ”Kloge Hænder” vil vi derfor åbne elevernes øjne for erhvervsuddannelserne og for de mange spændende muligheder, der findes i en faglært fremtid og for, hvad de kan opnå med en erhvervsuddannelse”.