Det er ikke Odense, der bestemmer afgiften på elbiler, men byen kan alligevel gøre meget for at lette valget af en elbil for borgerne, lyder det fra den ekspertgruppe, som gennem årets første måneder har udarbejdet otte konkrete anbefalinger.
Formålet er at få langt flere elbiler på gaderne i Odense. Et vigtigt skridt, hvis byen skal blive CO2-neutral i 2030, hvilket vil kræve, at næsten 500.000 ton CO2 skal neutraliseres. Her bliver bæredygtig mobilitet afgørende for at komme i mål.
– Vi bliver nødt til at understøtte overgangen til elbiler, hvis vi vil gøre ambitionerne til virkelighed. Derfor har det også været vigtigt for mig, at vi fik inddraget den nødvendige viden, så vi kan træffe rigtige og gode beslutninger. Jeg har set frem til ekspertgruppens anbefalinger, og jeg hæfter mig i særdeleshed ved, at der er behov for at sætte turbo på udviklingen. Vi er bagud i Danmark og i Odense, og med anbefalingerne kan vi lave reel politik, så vi får flere elbiler. Både i forhold til økonomiske incitamenter for ejerne, og så vi får ladestander-selskaberne til at tilvælge Odense, siger by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V).
Otte anbefalinger til Odense
Ekspertgruppen har bestået af Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, Ilyas Dogru, chefkonsulent i FDM, Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv og professor Torben Sigsgaard, rådgiver for Lungeforeningen, og de har nu afleveret deres anbefalinger til By- og Kulturudvalget.
– Odense Kommune har en vigtig målsætning om at være CO2-neutral i 2030, og her har transportsektoren en vigtig rolle at spille. På nuværende tidspunkt er Odense bagud i forhold til omstillingen til el- og hybridbiler. Derfor er vi blevet bedt om at komme med en række anbefalinger, som kan være med til at inspirere og forhåbentlig skubbe gang i omstillingen. De drejer sig både om, hvad Odense kan iværksætte eller undersøge for at skabe incitament for til at skifte til enten el- eller opladningshybridbil, og byen kan gøre for at skabe den bedste infrastruktur for ladestandere, siger Lærke Flader, formand for ekspertgruppen.
Ekspertgruppens anbefalinger til Odense:
- Klare servicemål og KPI’er for omstillingen til elbilisme
- Regulering af ladepladser og parkering
- Miljøzoner og trafikale incitamenter
- Kampagner og pilotprojekter
- Behovsafdækning og ladegaranti
- Udbygning af infrastruktur og vilkår for udbud
- Analyse af elnettet og intelligent brug af ampere
- Proaktiv rolle og oprettelse af videnscenter
Hos medlemmerne af By- og Kulturudvalget er der stor tilfredshed med ekspertgruppens arbejde.
– Dette er startskuddet til, at vi skal trække i arbejdstøjet. Der er flere konkrete anbefalinger, som vi skal kigge på i udvalget og byrådet bl.a. flere ladestandere på tværs af Odense, men der er også behov for bedre lovgivning og værktøjer for Christiansborg f.eks. ro på og lavere afgifter på EL-biler. Derfor er det også noget, som jeg vil være med til at bære ind til Folketinget, så anbefalingerne kan komme både Odense og resten af Danmark til gavn. Det er en kæmpe opgave, vi har foran os, siger næstformand i By- og Kulturudvalget Kristian Guldfeldt (C).
– Jeg vil gerne takke ekspertgruppen for et fremragende arbejde. Udviklingen går rigtig stærkt, og vi skal have fart på. Heldigvis er der stor konsensus i byrådet om, at vi skal styrke udbredelsen af elbiler i Odense, så vi må kigge på, hvad der skal gøres for at få flere med om bord. Nu har vi fået mange idéer på bordet, og som kommune skal vi finde ud af, hvad vi kan gøre her og nu, for ellers kører udviklingen bare videre uden os, siger Niclas Turan Kandemir (A).
– Vi skal have gang i den rigtige, grønne klimavenlige udvikling, og det skal vi gøre nu. Her er vi nødt til at have fokus på transport, og elbiler er en del af løsningen. Nu ved vi mere om, hvad der skal til. Tidligere har elbiler været for de rige, men nu er udviklingen ved at vende, så vi får stadigt billigere elbiler. Hos Enhedslisten vil vi gøre alt for at understøtte den grønne omstilling på dette og alle andre områder, siger Søren Freiesleben (Ø).