Odense er vært for DM i Futsal

Lørdag og søndag ruller bolden i Odense Idrætshal, når landets bedste futsalspillere kæmper om det danske mesterskab. Lystrup Futsal og Futsal Gentofte kommer til Odense, men kun en af dem får lov til at tage pokalen med hjem.

– Vi glæder os til at byde finaleholdene velkomne til Odense, og jeg håber, at der bliver tale om to velspillede og underholdende opgør. Der er mulighed for at opleve kampene live i idrætshallen, og det er en god lejlighed til at stifte bekendskab med en anderledes form for fodbold, så det synes jeg bestemt, at fodboldinteresserede skal overveje, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

De to finalekampe bliver afviklet lørdag den 4. juli klokken 10.00 og søndag den 5. juli klokken 19.00 i opvisningshallen i Odense Idrætspark. Entré er 50 kroner for voksne og 25 kroner for børn.

Blandt publikum vil være den danske landstræner, Nikolaj Saabye, der glæder sig til at se de to hold i aktion, som begge har landsholdsspillere på holdkortet:

– De to finalekampe kan give os en indikation på, hvem der kan levere på et højt niveau på trods af manglende kamptræning. Det siger sig selv, at spillerne ikke har været i kamp længe, og det samme vil være tilfældet, når vi har vigtige playoffkampe i november måned, hvor vi skal møde San Marino. Derfor har de her to kampe ekstra værdi for os. Jeg forventer to målrige kampe med stor underholdningsværdi. Dertil regner jeg med, at det bliver to tætte kampe, hvor Lystrup godt kan komme til at overraske Gentofte, hvis de rammer dagen, siger Nikolaj Saabye.

Anderledes fodbold

Futsal stammer fra Sydamerika. Der er tale om indendørs fodbold, som adskiller sig på vigtige punkter fra det klassiske indendørs fodbold, som mange danskere kender.

I futsal spiller man, i modsætninger til almindelig indendørs fodbold, med en mindre bold. Den vejer det samme som en normal bold, men har en blødere inderbold, hvilket betyder, at bolden ikke hopper så meget. Derfor er den nemmere at kontrollere.

Samtidig er der ingen bander, så når bolden er ude af spil, skal der foretages et indspark ved igangsætningen. Desuden bliver der spillet med målmand, der må bruge hænderne inde i straffesparksfeltet.

Futsal spilles på en bane på størrelse med en håndboldbane, ligesom målene også er de almindelige håndboldmål. En kamp består af to halvlege af 20 minutters effektiv spilletid, og hvert hold har en målmand og fire markspillere på banen af gangen.

Deltagere og tilskuere til arrangementet skal overholde Sundhedsmyndighedernes udstukne retningslinjer i forbindelse med Covid19. Der vil være opsat spritdispensere ved indgangspartierne, og publikum skal sidde med to sædes mellemrum for at overholde 1 meters reglen.

Se den originale nyhed fra Odense Kommune