Iværksætterservice rækker ud til flere mindre virksomheder

I den seneste tid har Odense Iværksætterservice haft kontakt med mere end 200 iværksættere og virksomheder, som har fået hjælp til at få overblik over hjælpepakkerne samt idéudvikle på nye forretningsmodeller, der kan få dem gennem coronakrisen.

Odense Iværksætterservice er således en del af kommunens corona-beredskab for virksomheder, men der er fortsat en del, som ikke har hørt om tilbuddet, og derfor bliver der nu sendt digital post til en stor gruppe, som måske kunne tænke sig uvildig vejledning i en vanskelig periode.

Derfor modtager enkeltmandsvirksomheder, iværksættere og ApS’er i de kommende dage besked om, hvordan de kan få sparring, vejledning og hjælp til idéudvikling. I første omgang bliver der sendt ud til 500 – og flere følger i den kommende tid. Interesserede er naturligvis altid velkomne til at henvende sig, uanset om de har modtaget et brev eller ej.

– Iværksættere og mindre virksomheder er afgørende for en god og stærk udvikling i Odense. Deres initiativ og arbejdsomhed skaber omsætning og indtægter til byen, som vi skal bruge for at sikre velfærden. Derfor ønsker jeg, at vi gør alt, hvad vi kan for at bakke dem op i denne svære tid. Jo flere, der kommer igennem, jo stærkere står vi alle sammen efterfølgende, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

Uvildig og gratis vejledning

Når en virksomhed er forbi opstartsfasen, viser der sig ofte udfordringer, som er anderledes end forventet. Måske går det for langsomt med kundetilgangen? Måske er man blevet usikker på konceptet?

Her tilbyder Odense Iværksætterservice 1:1 vejledningsmøder, hvor der er mulighed for at få vendt og drejet situationen og mulige løsninger. Det kan være afgørende for at komme godt videre.

Sparringen bliver givet af tre fastansatte konsulenter samt en freelancekonsulent, når efterspørgslen er stor. Alle har erfaring som selvstændige og ved, hvordan det er at stå med ansvaret for en ny virksomhed. Møderne er gratis, og konsulenterne har tavshedspligt.

– Det har gjort en kæmpe forskel at tale med en uvildig, som vi ikke er i familie med. Jeg fik ro i maven og blev motiveret til at genåbne cafeen med take away på cafeens 1-års fødselsdag – og vi satte endda omsætningsrekord, siger Nathalie Fjord, medejer af Café UNIKA på Albanigade.

Tilbud året rundt

Odense Iværksætterservice hører hjemme på Stjerneskibet – Odense Kommunes iværksætterhus – hvor mere end 30 virksomheder bor til leje. Her bliver samtalerne normalt afholdt, men i disse tider foregår det naturligvis digitalt.

Gennem året afholder Odense Iværksætterservice workshops, kurser og en årlig Iværksætterfestival, ligesom de faciliterer flere netværk. Alt sammen tilpasset iværksættere og startups.

Læs mere på hjemmesiden.

Se den originale nyhed fra Odense Kommune