“Det var en anderledes dag for Dande og de fire venner i Fællesby” …
Sådan bliver historien om Dande indledt. Og når sidste side i børnebogen er vendt, så har Dande både ryddet op i naturen og funderet over sin egen lille rolle i den store verden. Undervejs har Dande trukket på sine fire venner: Nysgerrig, Mod, Vedholden og Medmenneske.
Historien inviterer til, at eleverne bruger deres fantasi, stiller spørgsmål og får nogle gode snakke om menneskelige egenskaber, når de arbejder med bogen i klassen.
Fra politisk strategi til hverdag
I maj vedtog politikerne i Børn- og Ungeudvalget en opdateret strategi for dannelse. Bogen om Dande er en af flere måder, hvorpå strategien reelt kommer ud at leve blandt byens børn.
– Ambitionen er, at Odenses børn skal være kendetegnet ved – ligesom Dande – at have globalt udsyn og se sig selv som forbundet til omverden. En omverden, man passer på, uanset om det gælder naturen, fællesskaberne eller os hver især som individer. Det handler helt konkret om at være en god ven for den, der sidder lige ved siden af – og også at have omtanke for børn andre steder i byen eller verden, som ikke har samme muligheder som en selv, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.
Boglancering i dag
Historien om Dande er blevet til i en proces, hvor Odense Fælleselevråd, Sanderumskolens læsevejleder og udvalgte elever fra 3. og 4. klasse har givet feed-back.
– Det glæder mig, at vi her har et godt eksempel på, hvad dannelse også er: nemlig at børn lærer, at de også har indflydelse. Vi har ikke bare lavet en strategi FOR børn – men også TIL og MED børn, siger Susanne Crawley Larsen.