42 meter høj telemast skyder op vest for Haslev

Der er langt om længe udsigt til en bedre mobiltelefoni i kommunens vestlige del.

Tirsdag eftermiddag hoppede kommunens borgmester Ole Vive op i kurven på en stor kran bag Bråby Heldagsskole – den tidligere Svalebæk Skole mellem Teestrup og Skuderløse vest for Haslev.

På få minutter var kurven oppe i 42 meters højde, som er præcis den højde, en kommende telemast får på matriklen.

Leverandøren af mobiltelefoni, selskabet “3” rejser den nye mast på stedet.

Inden masten skyder i vejret, skulle der lige bruges en stribe panoramafotos, så indstillingen af sendere i masten kan blive perfekt.

– Vi arbejder hele tiden på at sikre kommunens borgere bedre mobildækning. I en dialog med selskabet “3” er vi nået frem til en løsning med en masteplacering bag skolen, fortæller Ole Vive.

Der er undersøgt flere placeringsmuligheder i området, men den valgte placering af den 42 meter høje mast ved sportspladsen bag skolen er den bedste. Placeringen tager blandt andet hensyn til naboer og brugerne af skolen og dens udearealer.

– Hvert år stiger borgernes forbrug af mobildata. Behovet for et hurtigt mobilnetværk har derfor aldrig været større. Det er en vigtig milepæl i Faxe Kommunes arbejde, at man sikrer tilstrækkeligt med mobilmaster monteret med de nyeste teknologier, siger Ole Vive.

Mobilselskabet “3” har en forpligtigelse til at skaffe bedre mastedækning et par steder i kommunen, hvor mobiltelefonerne står af uden optimalt signal. Det næste område der ses på er Førslev.

Med en mast på 42 meter plejer de andre, kendte mobiltjenester at følge trop og ligeledes får deres sendeudstyr op i samme mast. Samlet set håber Faxe Kommune derfor på, at rigtig mange borgere i netop dette område får glæde af forbedret mobildækning.

Udsigten fra toppen af den 42-meter høje telemast, som bliver sat op ved Bråby Heldagsskole.

Se den originale nyhed fra Faxe Kommune