Silkeborg brugte konsulenter i strid med loven

Ankestyrelsen har i en afgørelse vurderet, at Silkeborg Kommune har handlet i strid med lovgivningen ved at lade et konsulentfirma, der blev aflønnet efter ”no-cure-no-pay”-princippet, lave sagsforberedelse i 10 afgørelsessager.

Da Ankestyrelsen i 2020 problematiserede 30 kommuners måde at bruge private konsulenter på det sociale område, besluttede Silkeborg Kommune ikke længere at indgå kontrakter, hvor konsulenter aflønnes efter ”no-cure-nopay”-princippet i forhold til forhandlinger med leverandører af ydelser på socialområdet, og kommunen besluttede samtidig at genoptage 10 sagsafgørelser.

Det meddelte byrådet Ankestyrelsen i 2020, og Ankestyrelsen gør derfor ikke mere i sagen.

Læs mere om Ankestyrelsens afsluttede undersøgelse på Ankestyrelsens hjemmeside.