Mestringsenhed skal forebygge lange sygemeldinger

Den 1. maj 2019 slår Silkeborg Kommune dørene op til den nye Mestringsenhed. Formålet er at forebygge og reducere sygefravær gennem tidlig hjælp.

Sygefravær koster – for den enkelte, for arbejdspladsen og for samfundet.

I Mestringsenheden møder borgere i Silkeborg Kommune de to erfarne mestringskonsulenter Dorte Holm Hansen og Annette Rohde, der tilsammen har knap 50 års erfaring med at hjælpe mennesker med at håndtere kroniske smerter, stress og en række andre udfordringer.

Det nye tilbud er målrettet borgere, der er i risiko for eller lige er blevet sygemeldt fra arbejde.

– Tidligere har jeg ofte først mødt et menneske, når det er gået helt galt. Og så kan det tage meget lang tid at få det godt igen. Derfor har jeg længe haft lyst til at arbejde mere forebyggende og kunne gøre en forskel for mennesker, før det går rigtig galt. Og det er lige præcis det, der er meningen med Mestringsenheden, fortæller Annette Rhode, mestringskonsulent.

Indsatsen kan helt konkret bestå i samtaler med vores mestringskonsulenter, som hjælper med at finde frem til eksisterende muligheder for hjælp eller et særligt tilrettelagt forløb til den enkelte. Det kan være smertemestring, søvnvejledning, stressvejledning, holdtræning v. fysioterapeut, mindfulness eller lign.

At deltage i et forløb hos Mestringsenheden er frivilligt.

– Grundlæggende har vi stor tillid til, at mennesker kan mestre deres eget liv. Men alle kan få brug for hjælp til at komme tilbage på sporet. Og det er det, vi er her for, fortæller Dorte Holm Hansen, mestringskonsulent.

Ideen til Mestringsenheden er udsprunget fra det interne tilbud Stressenheden i Silkeborg Kommune, som medarbejdere i kommunen fortsat kan henvende sig til.

Fakta om Mestringsenheden:

• Byrådet har bevilget midler til, at Mestringsenheden kan løbe frem til 2022.
  • Mestringsenheden har mulighed for at hjælpe ca. 200 om året.
  • Du kan blive henvist til mestringsenheden, hvis du:

• Bor i Silkeborg Kommune
    • Er ansat i en privat eller offentlig virksomhed
    • Er i risiko for at blive sygemeldt pga. fysiske eller psykiske vanskeligheder (men ikke, hvis du har en behandlingskrævende psykiatrisk lidelse eller aktivt misbrug).
    • Endnu ikke er i sygemeldt eller har været sygemeldt i max. 30 dage.
  • Du kan blive henvist til Mestringsenheden via din egen læge eller din arbejdsgiver.
    Det er frivilligt at få hjælp hos Mestringsenheden.