Det er den største og mest omfattende konference, FabLab@SCHOOLdk har afholdt til dato, som løber af stablen 25. april i Innovationsfabrikken i Kolding med titlen Computational Empowerment i Læringsfællesskaber.
Silkeborg, Vejle og Kolding Kommune indbyder i fællesskab til konference om innovativ og fremtidsorienteret undervisning i de danske folkeskoler. Konferencen byder på oplæg af en række danske og udenlandske forskere og undervisere.
Internationalt snit og højt fagligt niveau
Med knap 400 tilmeldte forskere, undervisere, skoleledere, konsulenter, beslutningstagere osv. samt et pakket program af oplæg, debat og hands-on-workshops, forventer Hanne Voldborg Andersen, national koordinator af FabLab@SCHOOLdk, at det bliver en dag, hvor der ryger meget viden over disken – i begge retninger.
”Forskning, udvikling og vidensdeling er kernen i projektet omkring FabLabSCHOOLdk. Derfor er en konference som denne også helt afgørende for, at vi lykkes og hele tiden udvikler os,” siger Hanne V. Andersen.
”Det vidner om højt niveau, når vi kan tiltrække deltagere og oplægsholdere fra Norge, Finland, Belgien og Bruxelles – og det er netop den brede vidensdeling på tværs af såvel kommune- som landeskel, der skal sikre, at vi hele tiden forholder os til nyeste forskning og viden”.
Handlekraftige børn og unge i en digitaliseret verden
Konferencens tema sætter fokus på nogle af de krav, der stilles til børn i det 21. århundredes digitaliserede samfund.
”Både i skolen og fritiden støder børn og unge på problemer af stadig større teknologisk kompleksitet” siger Hanne V. Andersen, ”når børn og unge i dag skal indgå i forskellige typer af problemløsning, kræver det en lang række særlige kompetencer”.
Konferencen fokuserer på, hvordan folkeskolens undervisningsforløb bedst kan ruste børn og unge til at møde og indgå i den teknologiske virkelighed, som omgiver dem.
”Både i folkeskolen og fritiden har børn og unge i dag brug for ”power” for at kunne forstå og bruge den teknologi, der omgiver dem,” forklarer Hanne V. Andersen,
”Computational empowerment handler om at give børn og unge mulighed for og kompetence til at være aktive medskabere af vores fælles fremtid.”
Fakta om FabLab@SCHOOLdk
- FABLAB@SCHOOLdk er et kommunepartnerskab mellem Silkeborg, Vejle og Kolding Kommune, som er udviklet i samarbejde med CAVI Aarhus Universitet og en række partnervirksomheder.
- FabLab@SCHOOLdk er organiseret forskelligt i hver kommune, men alle har mindst ét centralt FabLab, som hjælper skoler i kommunen med at etablere lokale laboratorier og faciliterer efteruddannelse af lærere.
- FabLab er en forkortelse for Fabrikations Laboratorium. Det er et værksted, hvor skoleelever materialiserer alverdens gode ideer med de nyeste digitale teknologier.
- Siden 2014 har flere end 30 skoler, 700 lærere og 6000 elever på tværs af deltagende kommuner beskæftiget sig med FabLab-aktiviteter i undervisningen.
- FabLab@SCHOOLdk har i dag et samarbejde med FabLab-miljøer i hele verden.
Læs mere om
Konferencen d. 25 april i Innovationsfabrikken i Kolding
Kontakt
Hanne Voldborg Andersen, National koordinator, Pædagogisk Udviklingssektion i Silkeborg Kommune: tlf. 21 54 24 92