Odense Bibliotekerne forlænger gebyrfri periode med en uge

Der er god grund til at komme af sted inden fredag den 13. juni, hvis man har biblioteksmaterialer liggende, som man lånte inden nedlukningen i marts. Odense Bibliotekerne har nemlig besluttet at forlænge den gebyrfri periode med en uge. Dermed har lånerne haft fire uger med frit lejde.

– I Odense ønsker vi, at vores borgere benytter de mange muligheder på vores biblioteker – og det skal de også gøre fremover. Set i lyset af corona-tiden er det forståeligt nok, at mange kan have glemt at aflevere en bog eller en film, og derfor har vi valgt at give folk en ekstra chance for at komme ind med materialerne uden at få et gebyr, og så kan det jo være, at de finder noget andet spændende at låne med hjem igen, siger rådmand for By- og Kulturforvaltningen, Jane Jegind (V).

Personalet på Odense Bibliotekerne har haft travlt med at tage imod afleverede materialer siden den delvise genåbning, men alligevel ser det ud som om, at en del lånere ikke har været forbi deres lokale bibliotek endnu.

– Lige nu kan vi konstatere, at vi stadig mangler at få en del materialer med overskredet lånetid retur. Derfor kan vi være en smule bekymrede for, at vi står med en meget stor andel ikke-afleverede materialer, når den oprindelige gebyrfri periode på tre uger slutter. På den baggrund har vi nu besluttet at give lånerne en ekstra uge uden gebyr, så de sidste forhåbentlig får afleveret deres overskredne materialer, fortæller Kent Skov Andreasen, chef for Biblioteker og Borgerservice

Aflever nu – undgå gebyr

Efter den 13. juni 2020 træder de almindelige gebyrbetingelser i kraft på Odense Bibliotekerne. Det betyder, at de lånere, som endnu ikke har afleveret deres overskredne materialer, kan se frem til et gebyr på den maksimale sats.

– Det er selvfølgelig aldrig rart at få et gebyr, men jeg synes, at vi med den lange gebyrfri periode giver lånerne alle muligheder for at få afleveret deres materialer til tiden. På et eller andet tidspunkt bliver vi også nødt til at trække en streg i sandet i forhold til aflevering – og det bliver så den 13. juni. Her vil vi gerne senest have vores materialer hjem og vende i biblioteket, så de kan komme ud og glæde andre lånere, som i nogle tilfælde har ventet længe på at få lov til at låne dem, siger Kent Skov Andreasen.

Se alle Odense Bibliotekernes åbningstider.

Se den originale nyhed fra Odense Kommune