Odense Kommune støtter byens foreninger med at få flere frivillige – blandt andet med et årligt profilprojekt i alle forvaltninger, der hjælper endnu flere med at få øjnene op for, hvor de kan gøre en forskel lokalt.
Derfor har borgmesterforvaltningen lavet en aftale med Frivilligcenter Odense om en helt ny indsats. Her kobles foreninger, der mangler ekstra hjælp, med virksomheder, der gerne vil give sine ansatte mulighed for at bruge deres specialviden og noget af arbejdstiden på frivilligt arbejde. Det kan være alt fra budgetlægning til information om lovstof, praktisk assistance eller hvad der ellers er brug for. Den første virksomhed, der har meldt sig på banen, er Nordea, og borgmester Peter Rahbæk Juel har store forventninger til den nye indsats:
– Vi ved, hvor stor en forskel de frivillige gør for foreningslivet, og derfor er det fantastisk, at vi nu på den her måde kan matche virksomheder, der gerne vil engagere sig mere i byen med foreninger, der har brug for flere hænder. Jeg er glad for, at Nordea som den første lokale virksomhed bakker op om indsatsen og glæder mig til, at forhåbentlig mange følger efter, så erhvervslivet og de frivillige foreninger kan få mere gavn og glæde af hinanden, siger han.
I Nordea har alle ansatte allerede mulighed for at bruge 16 arbejdstimer med løn om året på at engagere sig som frivillig. Derfor er det nye samarbejde et naturligt næste skridt for bankens lokale filialer, der ønsker at være en aktiv del af byen, fortæller områdedirektør i Nordea, Flemming Rasmussen:
– Det er vigtigt for os som bank at bidrage til de samfund, vi er en del af. Og her er en rigtig god mulighed for at stille vores kompetencer til rådighed for borgere, som ønsker en hånd til at blive lidt mere dus med for eksempel den daglige økonomi, siger han og fortsætter:
– Jeg er glad for, at vi på denne måde kan bidrage til at bygge bro mellem frivillige foreninger og det lokale erhvervsliv, fordi det i sidste ende vil være med til at styrke mennesker og dermed Odense, siger Flemming Rasmussen.
Målet er mange match
Samme høje forventninger har de hos Den Frie Rådgivning, der er en af foreningerne i det nye samarbejde. De har bl.a. søgt om hjælp til at blive klogere på reglerne for gældssanering og få mere viden om arbejdet i en bank, og derfor kommer de ekstra frivillige hænder fra Nordea til stor gavn, fortæller daglig koordinator Kristina Folkmann
– Vi vil gerne hele tiden kvalitetssikre vores rådgivning og opkvalificere de frivilliges faglighed, og det kan den her indsats hjælpe med. Vi får et konstruktivt og fagligt kig ind i maskinrummet i vores økonomi- og gældsrådgivning – det er rigtig nyttigt og en stor hjælp for os, der gerne vil hjælpe alle mennesker til at få lige muligheder også på det økonomiske område, siger daglig koordinator Kirstine Busk Folkmann.
Indsatsen drives af Frivilligcenter Odense, der i 2021 får 200.000 kr. til at løse opgaven med at lave aftaler mellem lokale erhvervsdrivende og byens foreninger. Samlet set er der på tværs af kommunens forvaltninger afsat 2.450.000 kroner til profilprojekter i 2021, der skal hjælpe foreningerne med at få flere frivillige – og det nye samarbejde mellem Frivilligcenter Odense og Nordea er et vigtigt bidrag til den fælles indsats, påpeger borgmester Peter Rahbæk Juel:
– Når Frivilligcenter Odense matcher de virksomheder, der har overskud til at give med foreninger, der efterspørger hjælp og flere hænder, så bidrager det i høj grad til, at det bliver nemmere at være frivillig. Simpelthen fordi vi er en hånd i ryggen til at få sat de rigtige mennesker sammen. Det er til gavn for hele byen, fordi det skaber nye fællesskaber – og derfor håber jeg, at mange virksomheder vil blive inspireret til at engagere sig, siger han.
Fakta:
– Borgmesterforvaltningens profilprojekt løber fra maj 2021 til og med marts 2022.
– De 200.000 kroner, projektet koster, går til Frivilligcenter Odense, der understøtter indsatsen med at koble foreninger og frivillige, planlægning og koordinering.
– Der gennemføres også profilprojekter i de øvrige forvaltninger som en del af den samlede strategi for at øge antallet af frivillige i foreningerne i Odense. Samlet set er der i 2021 sat 2.450.000 kroner af til indsatsen.