Tilbud om rådgivning til familier med børn i 0-18...

17.000 forældre og 2100 medarbejdere i Odenses dagtilbud skal nu bruge Aula

Siden efteråret 2019 har skolerne brugt Aula til kommunikation med forældre, og nu er turen kommet til dagtilbud, hvor det kommer til at erstatte den digitale løsning “MitBarn”. Derfor vil Aula for nogle forældre også være en velkendt løsning, når man har større børn, som går i skole. For nogle vil det være et nyt system at sætte sig ind i, men har man flere børn i både dagpleje, vuggestue, børnehave og skole, sikrer Aula, at man kan se dem i samme overblik og med samme login.

– Det digitale er forældrenes naturlige platform og rammer derfor ned i noget direkte anvendeligt. Det er super, at Aula følger barnet i overgangene fra dagpleje til børnehave og videre i skoletiden – det gør det alt andet lige lettere for forældrene. Vi har længe set frem til, at Aula skulle komme i gang, fordi det vil være med til at styrke vores kommunikation, både internt og med forældrene. Og det ligger i naturlig forlængelse af vores arbejde med digitalisering, så vi får lettere ved at nå forældrene med både beskeder, aftaler og billeder, siger Svend Besser Degn, dagplejeleder i Odense Vest.

Brugernes Aula

Den version af Aula, som tages i brug i dagtilbud, er den samme som i folkeskolerne. I forbindelse med udviklingen af Aula har brugere fra både dagtilbud og skoler været inddraget for at sikre, at løsningen lever op til behovene i alle typer af institutioner.

Aula er et intuitivt digitalt værktøj, der gør det nemt og sikkert for pædagogisk personale, dagplejere og lærere at kommunikere og koordinere med forældre og med hinanden. Det betyder også, at det bliver nemt og overskueligt for forældre at følge med i deres barns hverdag og udvikling. Når børnehaven skiftes ud med en plads i skolen og SFO’en, eller hvis et barn skifter skole, følger Aula med som kommunikationsplatform. For forældre tilbyder platformen desuden, at man kan tjekke sit barn ind og ud af institution, sende beskeder og få adgang til bl.a. kalender og galleri.

– Vi ser frem til at bruge Aula, som er mere intuitivt end vores tidligere system. For os bliver det godt at bruge Aula som en kommunikationskanal, da platformen i Aula virker mere overskuelig og lettere at finde rundt i. Derudover er det et mere sikkert system, som gør det lettere for os at overholde reglerne i forhold til GDPR, og det er en stor hjælp i vores dagligdag, siger Maria Jeanette Søberg, daglig leder af Marienlund Børnehus.

Læs mere om Aula her.

Fakta om Aula

• Aula lanceres i dagtilbud i 97 af landets kommuner. Det blev lanceret på hovedparten af landets folkeskoler i uge 43 i 2019.
• Aula er den fælles kommunikationskanal i folkeskoler, SFO’er og dagtilbud.
• Aula kan tilgås på computer via hjemmesiden www.aula.dk eller via app’en på telefon og tablet.
• Aula er et moderne og brugervenligt digitalt værktøj, der gør det nemt og sikkert for pædagogisk personale, lærere og forældre at kommunikere med hinanden.
• Aulas mere end 2 mio. brugere skal kun bruge ét login for at få adgang til en række digitale værktøjer, fx læringsplatforme, der gør det let at følge børnenes trivsel og udvikling. Når børnehaven skiftes ud med en plads i folkeskolen og SFO’en, eller hvis barnet skifter skole, følger Aula med som kommunikationsplatform.
• Data i Aula behandles efter de nyeste sikkerhedskrav samt reglerne for GDPR. Et dataetisk regelsæt, udviklet specifikt til Aula, sikrer desuden, at brugernes data ikke udnyttes til kommerciel brug.
• Aula bliver til i et samarbejde mellem kommunernes it-fællesskab KOMBIT, KL og Netcompany. 

Se den originale nyhed fra Odense Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen