Sønderborg Kommune ønsker at sætte mere fokus på at borgerne selv har mulighed for at bestemme, hvilken hjælp, der er vigtig for den enkelte. Det kan ske gennem de såkaldte bytteydelser. Uanset om det drejer sig om store eller små opgaver, er ønsket, at flere borgere vil udnytte mulighederne, som selvfølgelig kræver, at borgeren er visiteret til hjemmepleje i Sønderborg Kommune.
Et eksempel på, hvordan et bytte kan ske, er Gerda, der gerne vil gå ture, men er nervøs for at gå alene. Sammen med Gerdas hjemmehjælper beslutter Gerda at bytte en rengøringssession til en gåtur. Med den tur vil Gerda gerne se, hvor langt hun kan gå. Efter en vellykket gåtur tager Gerdas hjemmehjælper kontakt til den lokale gå-klub, som nu henter Gerda til en ugentlig gåtur. Gerda er glad og har fået mere energi, hvilket hjælper hende med at opfylde sit mål om at være mere aktiv.
Mere brug af bytteydelser kan betyde, at man ser flere fra Hjemme- og Sygeplejen sammen med borgeren i bybilledet.
– Vi arbejder konstant på at forbedre vores samarbejde med borgerne. Vi ønsker gennem løbende dialog at lade borgerne bestemme selv. Det tror vi på giver mere tilfredshed og højere livskvalitet, siger Stefan Lydal, formand for Social-, Senior- og Handicapudvalget.
Han bakkes op af næstformand for Social-, Senior- og Handicapudvalget, Preben Storm.
– Borgerne skal kende mulighederne. Derfor er vi også i gang med at klæde personalet godt på til at tage snakken med borgerne. Snakken vil tage udgangspunkt i de mål og ønsker borgeren har, men også konsekvenserne af byttemulighederne, siger han.
Mange medarbejdere fra Hjemme- og Sygeplejen i Sønderborg Kommune er allerede rigtig gode til at give borgerne mulighed for at bytte ydelser. De har også fået præsenteret infomateriale til alle borgere og pårørende og støtteredskaber til at tage snakken med borgeren om at bytte ydelser.
Også formanden for Ældrerådet, Kirsten Bielefeldt, ser gode perspektiver i at flere bytter ydelser.
– Vi tror på, at borgerne oplever kvalitet, når de selv får lov til at bestemme mere over den hjælp, de får. Derfor er det rigtig godt, at Sønderborg Kommune øger fokus på bytteydelser, som også kan gøre, at endnu flere ældre kommer ud og bliver lidt mere aktive, siger hun.
Fakta:
Der kan byttes mellem de ydelser, man er visiteret til, men også til ydelser, man ikke er visiteret til. Ydelserne behøver ikke at være omfattet af kommunens serviceniveau for personlig pleje og praktisk hjælp.
Ønsker man at bytte ydelser mellem personlig hjælp og praktisk bistand, skal man være visiteret til begge dele. Man kan fx vælge at bytte rengøring ud med gåtur, eller én dag vælge mere rengøring og mindre personlig pleje.
Fravælger man rengøring af badeværelse til fordel for rengøring af køleskab, kan man ikke efterfølgende være utilfreds med, at der ikke blev gjort rent på badeværelset.
Retten til at bytte ydelser skal holdes inden for den tidsramme, der er afsat til den ydelse, der byttes fra. Det er medarbejderen fra Hjemme- og Sygeplejen, der i den konkrete situation fagligt vurderer, om det er forsvarligt at bytte ydelser. Er der tvivl, ydes den tildelte hjælp.
Bliver man ved med at vælge andre ydelser, end dem man oprindeligt er visiteret til, skal kommunen vurdere, om der er behov for en anden hjælp end den oprindeligt tildelte.