Skoleelever er gearet til at snakke teknologiforståelse

Skoleelever er gearet til at snakke teknologiforståelse

Det digitale forskningsprojekt Fablab@School er afsluttet, men FabLab lever videre. Lærere og pædagoger uddannes som FabLab-pionerer, og lokale skole-FabLabs skyder frem. Erfaringerne fra FabLab Silkeborg skal nu også på en national dagsorden.

I 2013 så et nyt digitalt forskningsprojekt dagens lys, da Aarhus Universitet introducerede det 3-årige forskningsprojektet Fablab@School, som Silkeborg, Vejle og Kolding Kommune har været med til at implementere.

Formålet var at gøre teknologiforståelse og digital skabelse til en del af det danske skolesystem. Selvom projektet er afsluttet, lever visionen og grundtanken videre i Silkeborg Kommune gennem Videncenter for Digital Fabrikation og design med FabLab.

Flere FabLab-pionerer i Silkeborg

I Silkeborg kan lærere og pædagoger komme i FabLab-mesterlære for at prøve kræfter med nye, digitale teknologier og få inspiration til, hvordan de kan bruges på skolerne – og det er der flere og flere lærere, der gør.

Da FabLab Silkeborg så dagens lys i skoleåret 2014/2015, blev der uddannet 6 FabLab-pionerer. Det antal er fordoblet i 2017/2018, og i skoleåret 2018/2019 er 23 nye klar til at tage imod en pionerplads. 18 ud af 26 skoler har eller er i gang med at opbygge lokale FabLabs.

Elever klædes på med 21st Century Skills

Én af skolerne, som er kommet langt med at udvikle sit lokale FabLab, er Fårvang. I skolens FabLab kan eleverne bl.a. designe og fremstille ting med en 3D-printer, laserskære og vinylskære. Gennem arbejdet med designtækning lærer eleverne at designe og optimere løsninger på konkrete problemstillinger.

På Fårvang skole arbejder de med særlige FabLab forløb på de lige årgange. Ud over det arbejder de også FabLab ind i de almene fag. Helt konkret har eleverne fx lige haft et chokoladeæske-forløb i matematik, hvor de har arbejdet med at designe og fremstille en chokoladeæske ud fra specifikke designkrav. I tysk har de pyntet gangene med tyske statements, som eleverne har kreeret med vinylskæreren for at visualisere det tyske sprog.

– Vi bygger FabLab-forløbene op omkring et bestemt emne, som eleverne kan arbejde kreativt med, og som motiverer dem til at tænke ud af boksen. Vores skoleelever skal ikke kun være forbrugere af teknologi, men skal også kunne skabe noget nyt, fortæller Mads Kallestrup Madsen, lærer på Fårvang skole.

Det handler om, at vi som skole udvikler kompetencer hos skolens elever, som er vigtige at have i det 21. århundrede, uddyber Kewin Hvidt Larsen, skoleleder på Fårvang skole.

– Rigtig mange af de arbejdspladser, som vores børn kommer ud til, kender vi ikke endnu. Derfor er vi som skole optaget af at give eleverne kompetencer til at kunne forstå og agere i en verden, som konstant udvikler sig på alle fronter. Gennem arbejdet med FabLab, og ved at give eleverne en teknologiforståelse, finder de ud af, at de selv er i stand til at tænke kritisk og komme med løsninger på de udfordringer, som de møder nu, og i fremtiden.

FabLab som nationalt eksempel

De seneste års erfaringer med FabLab og teknologiforståelse skal nu på en national dagsorden.

Fablab underviser og formidler, Ole Kjær Thomasen, blev tidligere på året bedt om at indtræde i en rådgivende ekspertskrivegruppe under Undervisningsministeriet. Det sker i forbindelse med et helt nyt forsøgsprogram med teknologiforståelse som en del af den obligatoriske undervisning i folkeskolen. Forsøgsprogrammet kan du læse mere om her.

– Selvom vi i Silkeborg Kommune stadigvæk er på vej, er teknologiforståelse en afprøvet praksis. Vi kan derfor komme med indspark til, hvordan vi som kommuner, ledere og undervisere helt konkret bærer os ad. Vores overordnede mål er, at det skal have en virkning på alle vores skoler til alle vores skolebørn, fortæller skolechef i Silkeborg Kommune, Huno Kjærsgaard Jensen.

For mere information:

Jette Hundahl Mikkelsen, konsulent og projektleder for Videncenter for digital fabrikation og design med FabLab, 23 71 68 00, jette.mikkelsen@silkeborg.dk

Huno Kjærsgaard Jensen, skolechef, 29 64 19 55, huno.jensen@silkeborg.dk

Kewin Hvidt Larsen, skoleleder Fårvang Skole, 20 18 67 35, kewinhvidt.larsen@silkeborg.dk

FAKTA OM FABLAB

FabLab@School bygger på den grundtanke, at børn lærer bedst, når de konstruerer og bygger fysiske genstande i fællesskab. FabLab@School har fokus på digitale teknologier, som laserskærere, vinylskærere, 3D printere og programmeringsværktøjer udviklet til børn. Disse værktøjer gør det muligt at arbejde med entreprenørskab, design, formgivning og projektarbejde i mange fag, lige fra historie til dansk, naturfag og matematik og ikke mindst det nye fag design og håndværk.

Fablab Silkeborg blev i 2017 implementeret som en del af det kreative læringsmiljø i CampusHuset på Bindslevs Plads. Det kreative værksted og videnscenter er åbent for alle, og flere og flere lægger vejen forbi for at eksperimentere med digital fabrikation. FabLab har ca. 200 besøg om måneden.
Forskning fra Stanford University dokumenterer, at FabLab@School øger elevernes motivation for at lære og øger deres interesse for ingeniørvidenskab og teknik.

Se den originale nyhed fra Silkeborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen