Den svedigste byfest vender tilbage

Lokaldysten får i år to nye deltagerbyer, når Gjerrild og Øster Alling sammen med Vivild forsøger at slå de forsvarende mestre fra Nørager.

I maj og juni holder hver by sin egen motionsfest, hvor de fejrer fællesskabet og forsøger at overgå, overløbe og overcykle hinanden i kampen om at blive det mest aktive samfund i Norddjurs.

Byerne kan se frem til et skønt arrangement som både styrker konditionen og sammenholdet, forklarer Trine Fisker fra arrangørgruppen i Nørager:

“Lokaldysten er en kæmpe konkurrence med et glimt i øjet. Selv børnene går op i det her med liv og sjæl. Nu arbejder jeg i en SFO, hvor der både er børn fra Vivild (sidste års nummer 2) og Nørager (sidste års vinder) og her taler vi allerede om at vi er begyndt at træne.”

Trine Fisker gør meget, også sødt drilleri, for at få børnene til at give sig fuldt ud til Lokaldysten:

“Hvis jeg kan motivere børnene, så tager de deres mor, far og bedsteforældre med. Og det er vigtigt herude. For vi skal holde gang i de her små samfund, og vise at man er del af et fællesskab, også på tværs af alder. Og så skal vi i Nørager holde fast i den pokal!”

Nørager lagde sig skarpt i førertrøjen sidste år, hvor landsbyen tilbagelagde over 1150 km svarende til 3,66 km per indbygger.

Talskvinden for den nye udfordrer Gjerrild lover dog ikke ligefrem kamp til stregen:

“Det vil da være fedt at vinde, men vores fokus er på at have et par gode timer sammen som by med hygge nede omkring fodboldstadionet. Vi deler også flyers ud i alle byens postkasser, så dem der ikke er på sociale medier også får det at vide.”

Det fortæller Sabina Hvid, kontaktperson for arrangørgruppen i Gjerrild. Hun har i mange år været aktiv i foreningslivet og synes Lokaldysten er et unikt tilbud:

“Det bliver et fælles byprojekt, fordi alle byens foreninger er inviteret med til at arrangere det. Så det er ikke bare et gymnastikforenings projekt eksempelvis. Det er også sådan et projekt som er godt at samarbejde omkring. Det generer ikke nogen, så man mødes kun omkring det med god energi.”

Sammen om bevægelse

Forventningens glæde er heller ikke til at tage fejl af i Norddjurs Kommune. Fire landsbyer har i år takket ja til at være med i Lokaldysten, og formanden for kultur- og fritidsudvalget kommer med et klart opråb til alle indbyggerne:

“Spænd cykelhjelmen, snør traveskoen, få et svedende smil på læben og inviter din nabo med,” opfordrer Allan Gjersbøl Jørgensen og forklarer videre:

“Lokaldysten handler ligeså meget om fællesskab og sammenhold som motion og venskabelige nabodrillerier. Både unge, gamle og knap så gamle deltagere oplever glæden ved at være med i det lokale fritidsliv, netop derfor er det så skønt et arrangement. Udover selve motionsfesten styrker dysten de eksisterende fællesskaber og støtter op om livet i vores levende landsbyer.”

Hvert arrangement er en slags byfest, hvor der kan købes mad og købmanden sponsorerer forfriskninger. Efter startskuddet kl. 17:30 har deltagerne to timer til at gå, løbe og cykle så mange omgange som muligt på tre forskellige ruter.

Der kan frit skiftes mellem disciplinerne. Til sidst deles de tilbagelagte kilometer med indbyggertal. Den vindende landsby hædres af borgmesteren, som overrækker førstepræmien på 5.000 kr. til et eller flere udviklingsprojekter. Retten til kærlige drillerier vinder man selvfølgelig også.

Lokaldysten arrangeres af Norddjurs Kommune, DGI Østjylland, Bevæg dig for livet, en række lokale samarbejdspartnere og med lokale købmænd som sponsorer.

Hvornår er lokaldysten?

Øster Alling – Onsdag 18. maj
Gjerrild – Tirsdag 24. maj
Nørager – Onsdag 1. juni
Vivild – Torsdag 9. juni

For yderligere oplysninger eller kommentarer kontakt:

Allan Gjersbøl Jørgensen, fmd. Kultur- og fritidsudvalget i Norddjurs Kommune.
agj@norddjurs.dk

Nina Balling Zacher Sørensen