Ugentlige telefonopkald gør en forskel
Greve Kommunes rådgivere ringer til sårbare borgere hver eneste uge for at sikre, at de klarer hverdagen under coronakrisen.
Hver onsdag ringer mentor Henriette Hougaard til 33-årige Morten Lykkegaard Jensen for at høre, hvordan han har det.
Han er en af cirka 150 sårbare borgere, som får hjælp af kommunen til at komme nærmere et job. Og han har siddet klar ved telefonen hver uge.
“Jeg ser frem til opringningen, for samtalerne har givet mig noget at holde fast i, fortæller han.
Ingen bliver ladt i stikken
I forbindelse med coronakrisen er beskæftigelsesindsatsen med aktivering og krav om samtaler formelt sat på pause. Men i Greve har rådgivere og mentorer fortsat arbejdet hjemmefra, så kommunens sårbare borgere ikke blev ladt i stikken. Det har Morten Lykkegaard Jensen været glad for.
“Da nedlukningen ramte, gik tingene lidt opløsning for mig. Men samtalerne med min mentor hjalp mig med at finde ud af, hvad jeg kunne gøre med min uge, og hvordan jeg trods alt kunne skabe en god struktur, så min udvikling ikke går i stå”, siger Morten Lykkegaard Jensen.
Samtaler gør en forskel
Hans mentor, Henriette Hougaard, er ansat hos Quick Care, der er leverandør til Greve Kommunes beskæftigelsesindsats. Hun oplever også, at telefonopkaldene gør en forskel.
“Samtalerne hjælper mange af borgerne med at klare ændringerne i en vanskelig tid. Vi hjælper dem til at vende situationen til en positiv erfaring, de kan tage med sig”, siger hun.
Kommunen rækker ud
Greve Kommunes jobcenterchef Mette Munk Savr understreger, at hele kommunens beskæftigelsesindsats bygger på en overbevisning om, at et godt liv indeholder et arbejdsliv:
“Vi har lavet en bevidst prioritering, så vi rækker ud til alle de borgere og virksomheder, der har brug for os i den her tid. Og selvom vi ikke kan mødes fysisk, er vi i telefonisk kontakt med borgerne,” siger Mette Munk Savr.