Greve har succes med ekstra voksne til børn med autisme
Greve Kommune har afprøvet en særlig model, hvor børn med autismeforstyrrelser er i en almindelig klasse med ekstra støtte af en voksen. Det viser sig, at alle børnene trives og lærer lige så godt som kommunens øvrige klasser på samme alderstrin.
Holmeagerskolen i Greve kommune har de seneste to år inkluderet fire børn med autismespektrumforstyrrelser i en helt almindelig folkeskoleklasse med 24 børn.
De fire børn har brug for så meget støtte, at de ellers skulle gå i en specialklasse, men det er alligevel lykkes at skabe en klasse, hvor samtlige børn både trives og lærer på lige fod med andre klasser.
Opskriften hedder co-teaching, og den betyder at hele klassen bliver undervist af både en lærer og en ressourceperson med specialpædagogisk viden tilsæt tæt sparring og rådgivning fra fagfolk i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning PPR.
Fuld inklusion af sønnen
Børnene startede i 0 klasse og går nu i 2. klasse. Der er blevet fulgt tæt, og både lærere og forældre er glade for forløbet. Forældrene Anne og Michael Ristorp Kraufeldt siger blandt andet:
“Det kan være svært for vores søn at sige fra – og det er heller ikke altid lige nemt at forstå signalerne fra andre børn, når man har en autismeforstyrrelse. Men vi oplever fuld inklusion af vores barn. Og vi oplever forståelse, når vi og vores søn viser særlige behov, for eksempel til at få en pause fra den store klasse engang imellem, og til at håndtere nogle svære sociale situationer.”
Lærer vil gøre det igen
Den almindelig børnehaveklasseleder i 0 klasse, Camilla Forsberg er så tilfreds med forløbet, at hun gerne ville gøre det igen:
“Jeg gik ellers hele sommeren og var bekymret og nervøs for, hvordan det skulle gå, for jeg har aldrig arbejdet med børn med autismespektrumforstyrrelser. Men efter et år med co-teaching vil jeg rigtig gerne starte igen med nye børn. Co-teaching virker,” siger hun.
På baggrund af disse gode erfaringer er der startet endnu en co-teachingklasse på Holmeagerskolen.