Den politiske vision er at skabe et menneskeligt jobcenter, der matcher tiden. Det betyder, at borgerne i praksis skal opleve et inddragende, ansvarliggørende, effektiv, empatisk og nysgerrigt jobcenter, der gør en positiv forskel i samspil med borgerne.
Derfor sender Jobcenteret et spørgeskema ud til alle borgere, som inden for de sidste 6 måneder har været i kontakt med jobcenteret.
”Vi ønsker at få et større billede af, hvordan kommunens ledige borgere oplever deres forløb med jobcentret. Vi er nysgerrige på at høre, hvad der gør en positiv forskel for dem, så vi løbende kan dygtiggøre os og sikre, at borgene føler sig set, hørt og hjulpet godt på deres vej mod beskæftigelse”, siger Peder Tind, formand for Social og Beskæftigelsesudvalget.
Jobcentret har siden analyserne på arbejdsmarkedsområdet blev lavet i 2018 og 2019 haft fokus på at styrke dialogen og samspillet med både borgere, virksomheder og samarbejdspartnere.
Evalueringer er et led i Jobcentrets løbende implementering og udvikling. Jobcentret har tidligere spurgt brugerne om deres mening, men det er første gang, at der bliver lavet en brugerundersøgelse af denne størrelse. Jobcentret forventer at lave undersøgelsen årligt fremover.
”Vi håber på et højt svarprocent, så vi kan gøre endnu mere af det, som virker”, slutter Peder Tind.
Fakta om spørgeskemaundersøgelsen
- Spørgeskemaet sendes ud til borgere, som har haft minimum 2 samtaler inden for de sidste 6 måneder.
- Besvarelserne er anonyme – dvs. at borgernes egne jobformidlere/ungerådgivere ikke kan se besvarelserne.
- Selve undersøgelsen strækker sig fra 28. april – 10. maj.
- Spørgeskemaet tager ca. 10 -12 minutter at besvare
- Borgerne vil modtage spørgeskemaet i E-boks med en unik kode og et unikt link.