Ny daginstitution ved Seminarieskolen

03. december 2020

Forældre og børn i området omkring Seminarieskolen kan nu se frem til, at en ny daginstitution åbner på skolens grund.

Da der allerede nu er stort pres på børnepasningen i området, åbner institutionen i første omgang allerede den 1. januar 2021 i midlertidige rammer inde på skolen.

Når den færdigbyggede institution står endelig færdig i 2022, vil der være tale om en integreret institution med 40 vuggestuepladser og 90 børnehavepladser, som er bygget delvist sammen med skolen. I alt er der afsat 28,5 mio. kr. til projektet.

Den endelig institution vil bestå af en vuggestue, der bliver opført som en ny tilbygning til skolen, hvor den tidligere “pedelbolig” i øjeblikket er beliggende. Børnehave-delen kommer til at ligge i en af skolens eksisterende fløje, der bygges om til formålet. 

Etableringen af den nye institution sker i et tæt samarbejde mellem Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen og Skoleforvaltningen. Begge forvaltninger mener, at der er flere fordele ved at integrere daginstitution og skole. 

Fra Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen peger rådmand Mai-Britt Iversen på følgende:  

“En placering af daginstitutionen i forbindelse med skolen vil naturligt kunne bidrage til at skabe en god overgang fra dagtilbud til skole. Mit håb er også, at det kan åbne op for helt nye fælles samarbejder og aktiviteter på tværs af skole og dagtilbud”

Et eksempel kunne være, at skolebørnene får en opgave med at introducere de ældste børn fra daginstitutionen til skolen. Netop en flydende overgang fra dagtilbud til skole rummer mange fordele. 

“Når både børn og forældre er vant til at komme på skolen, så skaber det et naturligt flow. Og så er det godt for samarbejdet mellem de to institutioner, når de skal give børnene en god start i skolen. Samtidig håber vi, at det også kommer til at gavne elevgrundlaget på skolen fremover”, siger rådmand Tina French-Nielsen, Skoleforvaltningen.

Rent praktisk er der også gevinster at hente for de to forvaltninger, når daginstitution og skole ligger sammen. Det kan f.eks. være i form af fælles produktionskøkken og rengøring mv.

Næste skridt i processen er derfor, at der skal fastlægges en projektorganisering, projektet skal beskrives nærmere, og dernæst skal der gennemføres udbud mv. På den baggrund skal der således udarbejdes en mere detaljeret tidsplan for byggeprocessen. 

Der skal også ske en nærmere afklaring i forhold til udearealerne i samarbejde med skolen og de øvrige relevante forvaltninger. 













 






 




Forældre og børn i området omkring Seminarieskolen kan nu se frem til, at en ny daginstitution åbner på skolens grund. Da der allerede nu er stort pres på børnepasningen i området, åbner institutionen i første omgang allerede den 1. januar 2021 i midlertidige rammer inde på skolen. Når den færdigbyggede institution står endelig færdig i 2022, vil der være tale om en integreret institution med 40 vuggestuepladser og 90 børnehavepladser, som er bygget delvist sammen med skolen. I alt er der afsat 28,5 mio. kr. til projektet.

 

Den endelig institution vil bestå af en vuggestue, der bliver opført som en ny tilbygning til skolen, hvor den tidligere “pedelbolig” i øjeblikket er beliggende. Børnehave-delen kommer til at ligge i en af skolens eksisterende fløje, der bygges om til formålet. 

 

Etableringen af den nye institution sker i et tæt samarbejde mellem Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen og Skoleforvaltningen. Begge forvaltninger mener, at der er flere fordele ved at integrere daginstitution og skole. 

 

“En placering af daginstitutionen i forbindelse med skolen vil naturligt kunne bidrage til at skabe en god overgang fra dagtilbud til skole. Mit håb er også, at det kan åbne op for helt nye fælles samarbejder og aktiviteter på tværs af skole og dagtilbud”, fortæller rådmand Mai-Britt Iversen, Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen. 

 

Et eksempel kunne være, at skolebørnene får en opgave med at introducere de ældste børn fra daginstitutionen til skolen. Netop en flydende overgang fra dagtilbud til skole rummer mange fordele. 
  
“Når både børn og forældre er vant til at komme på skolen, så skaber det et naturligt flow. Og så er det godt for samarbejdet mellem de to institutioner, når de skal give børnene en god start i skolen. Samtidig håber vi, at det også kommer til at gavne elevgrundlaget på skolen fremover”, siger rådmand Tina French-Nielsen, Skoleforvaltningen.

 

Rent praktisk er der også gevinster at hente for de to forvaltninger, når daginstitution og skole ligger sammen. Det kan f.eks. være i form af fælles produktionskøkken og rengøring mv.

 

Næste skridt i processen er derfor, at der skal fastlægges en projektorganisering, projektet skal beskrives nærmere, og dernæst skal der gennemføres udbud mv. På den baggrund skal der således udarbejdes en mere detaljeret tidsplan for byggeprocessen. 

 

Der skal også ske en nærmere afklaring i forhold til udearealerne i samarbejde med skolen og de øvrige relevante forvaltninger. 

 

 

 

Se den originale nyhed fra Aalborg Kommune

Læs nyheder fra kommunerne

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top